~penaja~

Saturday, May 12, 2012

Nurkilan penulis tidak TERNAMA : Bersih 3.0


Seperti dijangka, ia berlaku. Tak mustahil ia akan berulang.
Aku berkata dari sudut pandangan seorang insan.
Politik politik politik
Lagi dan lagi
Aku menulis berbekalkan sedikit kemanusiaan.
Aku bukan A.Samad Said.
Yang mampu melantun kata penuh makna.

Sedih, kecewa, terkilan
1001 perasaan lagi
GERAM !
Itu jawapan yang jujur.

Aku pelik,
apa yang dibanggakan sangat dengan perhimpunan BERSIH (oppss..sudahnya KL penuh dgn sampah)
Aku pelik,
Kenapa mereka begitu lantang berkata, melompat, menengking
Sedangkan hanya membawa suara MINORITI
Rasanya
Berbas-bas datang dari pelusuk negeri
Berguni-guni dapat tajaan
Banyak tu je ke yang hadir ? (jerit batinku)

tak perlu bangga
 lagak seorang pejuang dunia
saling tak tumpah, seorang pengganas
usah dibangga lagak seorang hero
sekadar terlompat-lompat atas kereta PDRM
(kasihan sungguh orang itu)

Si mahasiswa pun satu hal
Tak sabar sungguh nak berpolitik
Dah termimpi-mimpi kerusi parlimen
Oh tidak…
Ilmu di dada dah cukup ke?
Setakat boleh berucap berapi-api
tak semestinya anda layak
setakat ada jawatan di universiti,
bukan tiket segalanya..
baru jadi calon, di undi dalam pilihanraya universiti
rasa dah mampu gubal segalanya…
(kejutan budaya kot..ish..ish..)

Itukah perjuangan ?
Hei !
Malaysia dah lama merdeka
Merdeka bukan melalui pertumpahan darah
(biar cetek ilmu,tapi jangan buta sejarah!)

Mesti ada tertanya-tanya
Kenapa aku melenting
Ya, memang aku cukup MARAH
Sebabnya
 aku terbayang AYAH !
Yang diprovokasi
Yang ditendang
Yang ditumbuk
Yang dicaci
Dibenci
Apa, hina sangat ke polis ni? (arghh…marah)

Hakikatnya,
Semua hal nak lapor polis
Motor cabuk hilang,
Balai juga yang dicari dulu
(kenapa tak cari orang lain? Bomoh ke..)
Kemek kereta sikit,
Dah nak telefon polis
Rumah masuk perompak,
Polis juga dicari
Tapi sikit pun orang-orang ni tak pandang
(belum kena batang hidung agaknya…)
Polis juga nak dengar drama sedih korang
dalam report berjela-jela tu
Yang aku pelik
Bertambah pelik
Pak cik berkopiah
Mak cik bertudung labuh
Budak-budak
(adik ni tahu ke BERSIH tu apa?)
Tak tahu la kalau memang di didik begitu
(garu kepala)
Macam-macamlah..
Semua ada disitu
Umpama ‘pesta’

tapi
Dalam masa beberapa saat,minit dan jam
Dari seorang berimej mulia
Bertukar 360 darjah
Entah apa yang didendamkan agaknya
Yang bertopeng pun satu hal
Lagaknya bukan main lagi
Terkinja-kinja sana sini,
Padahal pengecut !
bacul
Kata pejuang sangat, kenapa perlu bertopeng
(takut kena tangkap ke bang ? alahai…takut juga ye)
(hahahaha….macam tu ke pejuang alaf baru)
Cet..
Memalukan..

Berani kerana benar lah !
Takut kerana salah
Kenapa tak jadikan Suu Kyi idola
Tak takut dipenjara
Itu baru pejuang bangsa
Oh… lupa..
Kita tak pernah susah
Tak pernah rasa suasana dijajah
Jadi mudah lupa
Berapa nilai keamanan itu
Tak perlu taksub dengan politik
Dengan jawatan dunia
Tak perlu perhimpunan lagi
Aku muak
Aku bosan
Jijik

Tunggu saja pilihan raya
Yang benar, pasti akan menang
Yang kalah, muhasabah diri
Biar majoriti yang bersuara
Baru adil

Bak kata Najwa Latif,
“segala kata cacian yang telah engkau berikan membuatku rasa kosong kosong”


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails